top of page
חיפוש

הקסם שבמעגל / רונית שוסטר


כשאנחנו באים לבחון את הקסם שקורה במפגש של ריו אביירטו אנחנו כמעט תמיד חוזרים אל המעגל, אל תחושת השבטיות וההיכרות האינטימית שנוצרת אחרי זמן כה קצר של תנועה ביחד.

מה יש בה בצורת המעגל שמסייע להיווצרות הקסם הזה?





בתקופות קדומות, האדם הפרימיטיבי הבין שקבוצה של אנשים הנעים יחד, נהנים מתחושת כוח וביטחון אשר האדם הבודד אינו מסוגל לחוש אותן כאשר הוא לבדו ( ,Chaiklin 1975) .ריקודים סיבוביים, מעגליים וספיראליים התחילו את דרכם בטקסי פוריות וסגידה לאלים. הרבה סגנונות של ריקוד כללו את המעגל או הספיראלה כביטוי סימבולי עוצמתי של כוח ושל ביטחון. במהלך ההיסטוריה, תרבויות רבות רקדו ריקודי- מעגל בטקסי ההלוויה שלהם, כסמל למעגל החיים, המוות והלידה מחדש. באסלאם, מעגליות שימשה ביטוי לתפילה קדושה וריקוד המעגל היה מוכר כדרך לטיפול באדם חולה על ידי ריקוד במעגל סביבו. הדרווישים (נזירים מוסלמים), השתמשו בסיבוביות ככלי, מכיוון שהכל זז בצורה מעגלית: כדור הארץ, כוכב הלכת, מעגל החיים, התו המוסיקלי של האוקטבה, עונות השנה וכן גם בתנועה ניתן להיווכח כי הצורה המעגלית היא צורה בסיסית המופיעה כבר בתקופות קדומות כסממן של כוח וביטחון. צורה זו הינה אוניברסאלית היות והיא קיימת בתרבויות רבות ומגוונות.

לפי יונג (בתוך רוברטסון, 2004 ) ישנם אבטיפוסים הקיימים בתת מודע הקולקטיבי שלנו, אותם אנו חווים כסמלים אמיתיים. האבטיפוס העליון הינו העצמי- המייצג את השלמות. העצמי מתגלם בצורות גיאומטריות הנקראות 'מנדלות'. מנדלה היא מילה בסנסקריט (הודית עתיקה) שפירושה מעגל.

יונג הוקסם מן העובדה, שהמנדלות הופיעו לעיתים די קרובות בחלומותיהם של מטופליו, כמעט בכל פעם שהם ניסו להחזיר לעצמם את שלמותם הפנימית. להערכתו של יונג, המעגל מייצג את השלמות הסופית, האפשרית אך ורק ל'עצמי'. מכך ניתן להסיק, כי המעגל מייצג ומסמל שלמות פנימית, המתקשרת הן עם תחושת בטחון והן עם תחושת שליטה. כאשר אדם מרגיש שלם עם עצמו, סביר להניח כי יחוש שליטה בעצמו ובמתרחש ותחושת הביטחון העצמי שלו תגבר.

וינטר-סלע (2009( מוסיף שהמנדלה מסמלת לא רק מבנה סטטי של הנפש, אלא תהליך דינאמי שמתגלם כגלגל בתנועה. עשיית מנדלה מבוססת על צורת המעגל, הידועה ככלי חזק בתהליכי ריפוי. שבטים מסוימים מרפאים בעזרת המנדלה, על יד כך שהם מציירים מנדלה על האדמה, סביב לאדם החולה. המנדלה מאפשרת ריפוי על ידי חווית העולם הפנימי וחווית השלמות של החיים. נצר (2004 )מוסיפה כי המנדלה, יותר מסמלים אחרים...מבטאת בתבניתה את הארכיטיפ של העצמי כארכיטיפ של הכוליות, הסדר, האינטגרציה והמרכז. אלמנטים אלו של המנדלה, הלא היא מעגל, מתקשרים הן לביטחון והן לשליטה. תחושות השלמות והכוליות יכולות להקנות תחושת ביטחון, ואילו תחושת סדר ואינטגרציה יכולים להקנות תחושת שליטה.

כשאנחנו נעים במעגל במפגש של ריו אביירטו אנחנו נכנסים לתוך המעגל לנקודת הבינדו ויוצאים ממנו מספר פעמים , אם נביט מלמעלה אנחנו יוצרים מנדלה בתנועה . צורתה מתכנסת ונפתחת, הידיים והרגליים בצורותיהם המשתנות מקשטות את קו המעגל ויוצרות מנדלה תנועתית מגוונת ועשירה. גם ברגעים שמבנה המעגל מתפרק אנו תמיד יודעים כי ניתן להחזיר אותו לצורתו המעגלית הבסיסית והתומכת.


מריון צ'ייס, שהייתה אחת המייסדות של הטיפול בתנועה, עבדה עם חולי נפש וחיילים הלומי קרב במעגל תנועה אשר יצרה איתם. במעגל, כל אחד תרם תנועה משלו והמנחה שיקפה באופן רציף את התנועות הקיימות. התנועה המוחצנת במרחב המעגל, המקצב המשותף ונוכחות האחר המשקף והמקבל את תנועתם- עוררו את החולים לתגובה ולקשר. הריקוד שנוצר, אפשר למשתתפים להיטיב ולחוש את עצמם ברמה הגופנית והנפשית, הן ביחס לעצמם והן ביחס לסביבה צ'ייס זיהתה מחזוריות קבועה (כזו המתרחשת במעגל) כארגון התנהגות האינדיבידואל ויצירה של תחושת סולידאריות ודבק בין אנשים. כאשר רגש מובע במחזוריות קבועה משותפת, כל משתתף נע לקראת התקבצות משותפת של אנרגיה וחווה תחושה מורמת של כוח וביטחון . תנועה כאיש אחד במעגל, משלימה שני תפקידים בו זמנית - היא מגדירה את עצם החברות בקבוצה, ובו בזמן מעמעמת את השוני בין חברי הקבוצה. במפגש של ריו אביירטו , מבנה המעגל מאפשר שיתוף שווה, קשר ויזואלי בקרב חברי הקבוצה והרגשת ביטחון במרחב המוגדר בבהירות.

החזרתיות של התנועה, לעיתים, אחיזת הידיים, הצורך להתאים את התנועה האישית לקצב ולתנועה הקבוצתית מגבירה את תחושת ההתלהבות והלהט ומביאה לתחושת התעלות אישית וקבוצתית ולחוויה של לכידות קבוצתית.

המעגל הוא המבנה הראשוני ממנו יכולות להתפתח צורות נוספות של קשר. זהו סימן לתחילת התהוותה של עבודה בקבוצה. כאשר המעגל נהפך למקום בטוח, חברי הקבוצה יכולים לקבל מגוון של צורות נוספות (1975) Chaiklin . לפיכך, ההתקבצות המשותפת של האנרגיה והמבנה המוגדר של המעגל מעניקים תחושה של כוח וביטחון. ההתקבצות המשותפת מובילה לתחושה של ביטחון עצמי פנימי ומבנה המעגל המוגדר בבהירות מתייחס להרגשת הביטחון בהתמצאות במרחב. המסלול העגול מאפשר לנו לצאת מאותה נקודה ולחזור אליה, ולכן הוא עשוי להשרות ביטחון בהתמצאות במרחב .

מרכז המסלול העגול משמש נקודת התייחסות אובייקטיבית שקל לתפוס אותה, מכיוון שהתחום העגול מגדיר אותה. עובדה זו מאפשרת ניצול הנושא להבהרת ההבדל בין מרחב אישי ומרחב כללי. המרחב האישי מקיף את הגוף וגבולו החיצוני נקבע על ידי פשיטת איברי הגוף והריחוק לכל הכיוונים ובכל הרמות (מבלי לזוז מן המקום). לכן, אפשר לתאר את הגבולות הרחוקים ביותר ממרכז הגוף ככדור עגול הנמצא סביב האדם ובו חלל, עליו יכול האדם לשלוט באמצעות תנועותיו. ככל שהתפיסה של גבולות הגוף ריאלית יותר, כך יתפקד האדם טוב יותר בשמירה על בטיחותו, במניפולציה של חפצים ובקשרים עם אנשים. כאשר אדם מתנועע אל המרחב הכללי, הוא נושא עימו את המרחב האישי לחלל הרחב יותר שסביבו. לפיכך, המסלול העגול תורם לתחושת ביטחון בהתמצאות המרחבית ועוזר לחדד מהו ההבדל בין המרחב האישי והכללי.

כשאני עומדת כמנחה במעגל אני חשה הזמנה לענווה, אני פה כמו כולם, מוזנת ומזינה. מביטה בעיניים , פותחת את הגוף ומאפשרת לכל האנרגיה של כולם להתמזג עם האנרגיה שלי כדי שתבוא תנועה חדשה שהגוף שלי ושל אחרים זקוק לה עכשיו. פנימה לתוך המעגל יש לנו אפשרות להרגיש אחד את השני דרך חלקי הגוף השונים. החוצה נמצא כל אחד את המרחב האישי שלו. פנימה ננשוף את כל האנרגיה שלנו למרכז המעגל , החוצה נשאף אויר חיים חדש. – פעימה של נשימה ותנועה.

המילה " מעגל" מורכבת מהאותיות של המילה "למגע" המעגל מזמין למגע וכולנו כיצורי אנוש זקוקים למגע. המעגל משדר מגע ולא רק בידיים, אפשר לגעת בעיניים ולראות זה את זה מכל מקום. אפשר לגעת בעיניים ולראות זה את זה מכל מקום. אפשר לגעת בנקודות חבויות שבלב, כולם שווים אין ראש ואין זנב, אין התחלה ואין סוף – יש מעגל , משהו חובק , מגן ומשרה ביטחון ( סביר, 2006).

וכמו שכתב נתן זך בשירו המרגש:

כולנו זקוקים לחסד,

כולנו זקוקים למגע.

לרכוש חום לא בכסף,

לרכוש מתוך מגע.

לתת בלי לרצות לקחת

ולא מתוך הרגל.


כמו שמש שזורחת,

כמו צל אשר נופל.

בואי ואראה לך מקום

שבו עוד אפשר לנשום.


תודה על ההשראה ל:

וינטר-סלע, א. (2009 )מנדלות וילדים עם בעיות קשב וריכוז. הורד 10 אוקטובר 2009 ,מ- http://www.academics.co.il/Articles/Article4381.aspx


ולטר, עופרה(2011) הריקוד במעגל ובחלל החופשי והשפעתם על ויסות ריגשי, שליטה עצמית ותחושת ביטחון בגיל הרך. טיפול באומנויות מחקר ויצירה במעשה הטיפולי. מאי (1)

נצר, ר. (2004 )מסע אל העצמי- אלכימית הנפש - סמלים ומיתוסים. בן שמן: מודן.

סביר, א. (2006 .) מעגל התנועה- התנועה הטבעית שלנו. הד הגן, חוברת א', אלול תשס"ו, עמ' 91-88.


Chaiklin, S. (1975). Dance therapy. In S. Arieti (Ed.),

American handbook of psychiatry. New Yor

Comments


bottom of page